HTML

preset51

preset 51. Ha nem idegen tőled a hangzás.

Címkék

analóg (3) blahh (3) eq (6) füles (1) host (1) kompresszió (4) m/s (1) news (2) poll (1) release (2) shootout (2) sound design (2) technika (5) toolz (4) track (2) tunes (3) voxengo (3) vst (11) waves (4) web (4) Benézek

API550b második rész

2007.11.27. 19:45 :: Weldroid

Ott hagytuk abba, hogy szegény api550b plugin komoly hátránnyal indul, tekintve hogy a GUI bizony nem sikerült tökéletesre és az általa nyújtott funkcionalitás is meglehetősen alulról karcolja a 2007-ben elvárható minimumot.

Persze kit érdekel mindez, ha a Waves itt és most tényleg a legendát tette le az asztalra, egy átlagos EQ-nál alig több (processzoridőt) fogyasztó DSP kód formájában? Az első és legfontosabb kérdésre, mégpedig a "hogyan szól"-ra a rendkívül gyors és egyértelmű válasz az, hogy meglepően nyíltan, pici agresszív éllel, de kifejezetten szépen. A megszokott transzparens digitális EQ hangzásnál egy egészen picivel nyújt többet, de az kifejezetten izgalmas is tud lenni. (És közben ott belül a csalódottság érzése is kezd növögetni, elvégre mennyivel nagyobb lenne az élvezet ha ezeket a kapcsolókat szépen folyamatosan lehetne tekergetni... a Waves mindenesetre úgy gondolta hogy az API-nak volt igaza a "kevesebb több" elvével, így marad a kapcsolgatás, ami egyébként nagyságrendekkel egyszerűbb egy külső kontrollerrel, vezérelve. Én meg majd csak megnyugszom végre :)

Egy EQ karakterét jó esetben két dolog adja, egyészt a frekvenciamenete (a peak és shelv filterek "alakján" elég sok múlik), de nem lebecsülendő az eszköz fázistorzítása sem (ez utóbbi az az érdekes jelenség, amikor a frekvencia függvényében más és más késleltetést szenvednek el a különböző frekvenciaösszetevők). Persze analóg, diszkrét vagy elektroncsöves berendezéseknél találkozhatunk egyéb nemlineáris torzításokkal, valamint némi zajjal is, ez utóbbit már az SSL4000 csomagban is serényen modellezték a Waves mérnökei. Meglátjuk.

A frekvenciamenet vizsgálatához szükségünk lesz majd egy vizsgáló jelre, ami jelen esetben egy, az idő függvényében folyamatosan emelkedő frekvenciájú szinuszos jel, avagy csúnya idegen szóval sweep lészen. :)

(pl. ez egy 8 másodperces sztereo sweep 44100 Hz-en mintavételezve)

Mielőtt a sweep-el tesztelnénk beállítjuk a plugint a mellékelt ábrán látható módon (meglhetősen konzervatív beálítás).  

 

 

 

 

 

 





(Utóbbi spektrogram egy közönséges fehérzaj api550b által szűrt és békénhagyott (bypass) változatának egymásravetítésével készült, csak úgy a szemléltetés kedvéért).

Ha ez megvan, előhúzzuk a sweep-et a cilinderből és készítünk róla a kedvenc spektrum analizátorunkkal (nálam Adobe Audition, de egy kutyaközönséges Audacity is tökéletesen megfelel) egy spektrogramot 512 mintányi ablakmérettel, majd a sweep-et keresztülküldjük az api550b-n és ezt is leanalizáljuk.

Ha ügyesek voltunk (magától értetődő :-) valami ehez hasonlót fogunk kapni:

(eredeti méretben, felül az eredeti, alul az EQ-zott)

Vigyázat, ha valósidejű környezetben játszadozunk akkor jobb ha nem, vagy csak ultra halkan hallgatózunk, egy efféle sweep komolyan idegesítő tud lenni, sőt rossz esetben a hangfalaink bánhatják a tesztet...

Amit a fehérzajos ábránkon nem láttunk az egyből szembeötlő, az EQ-zott sweep-en az eredeti vizsgáló jelünk markáns narancssárgája fölött két felharmonikus is megjelenik, ami nyilvánvalóanaz eredeti diszkrét elemekből épített eszköz nemlinearitását hivatott emulálni. Annál kellemetlenebb meglepetés, hogy bizony eme felharmonikusok ahogy túllépik a 44100 Hz mintavételezési frekvencia (fs) által leképezhető maximális 22050 Hz-et csúnyán "visszaverődnek" a hallható tartományba. Ez utóbbi az a korántsem kívánatos "aliasing", amivel viszont az eredeti berendezés garantáltan nem rendelkezik.

Mj: aliasing többnyire mindig van, ha egy DSP az fs/2 frekvenciánál (esetünkben 22050 Hz) nagyobb frekvenciájú összetevőt generál, szerencsétlen frekvenciatermék nem képes az fs/2-nél nagyobb frekvencián manifesztálódni, így - jobb híján - a leképezhető (0-22050 Hz) tartományban jelenik meg, amivel csak az a baj hogy ez emberi füllel meglehetősen csúnya torzításként jelentkezik. Ezt a szörnyűséget többnyire csak magasabb fs megválasztásával lehet kiküszöbölni (ez a gyakorlatban általában azt jelenti hogy a DSP "belül" magasabb fs-el kalkulál, ami persze kb. kétszer annyi processzoridőt emészt fel). Az alternatív megoldás (amit jelen esetbena Waves fejlesztői is választottak) hogy nem törődünk az aliassal, örülünk hogy a plugin relatíve kevés erőforrást emészt és reménykedünk hogy az embereknek nem tűnik fel a torzítás.

Ha vetünk még egy pillantást a spektrogram kinagyítható változatára, megfigyelhetjük a plugin által hozzákevert zajt is, ami természetesen csak az illusztráció kedvéért lett kiemelve (photoshop->auto contrast).

Ezek után persze mindenki eldöntheti maga, hogy kér-e az aliasból (illetve a Waves API pluginjeiből :-) vagy sem, más, jó minőségű EQ pluginek többsége egyébként semmiféle felharmonikust nem generál, viszont cserébe alias sincs.

Legközelebb az 550b fáziskarakterisztikáját vizsgáljuk, addig is jó EQ-zást kívánok mindenkinek! :)

 

4 komment

Címkék: waves vst analóg eq

A bejegyzés trackback címe:

https://preset51.blog.hu/api/trackback/id/tr62244685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

9b0 2007.11.28. 16:33:23

okosabb lenne, ha -6 dB-s szinuszt használnál tesztelésre. az aliasingot itt nem a szûrô okozza, hanem az, hogy a boost miatt 0 dB fölé megy a jel, ami nem más, mint sima clipping. ahogy az látszik is a fehérzajon: magas frekiknél boostoltál. ilyenkor naná, hogy egy 0dB-re belôtt szinuszjel clippingel.

a zajt pedig denormalizáció miatt keverik a szûrôkhöz. ilyen kell minden IIR algoritmusra, különben a CPU-d meghülyül, ha egyszercsak nem kap inputot a szûrô.

Weldroid · http://preset51.blog.hu/ 2007.11.28. 17:37:35

Köszi a hozzászólást!

1. Nem clippel a boost miatt, le van húzva a volume az adott csatornán, erre külön figyeltem, majd post-olok waveform view-t is (egyébként egy clip nagyságrendekkel több aliast terméket.. khmmm.. termel :)

2. a zajjal nincs gond, eleve hivatkoznak rá a manual-ban és az "analog" kapcsolóval kiiktatható.

Egyébként anno az SSL4000 is ugyanezt csinálta, kb. két felharmonikust generált és az is aliasolt, viszont ott a relatíve halkabb felharmonikusok arányosabban kevesebbet aliasoltak.

m1_garand · http://denincs 2007.11.29. 01:42:23

Heló, a fázistorzítás talán még jobban is érdekel legközelebb azt nézzük először :D . Addig oké hogy IIR filterrel lehet az analóg nyomába eredni, de tudtommal annak meg a zaja rosszabb ( nesze egy kis plusz) továbbá ez a hozzákevert zaj milyen hangos? Lehetne -60 -al nyomatni a bandlimit jelet?Esetleg négyszög?

Weldroid 2007.12.01. 13:09:45

A hozzákevert zaj olyan -140 dB környékén van, úgyhogy valószínűleg 9b0-nak van igaza.
süti beállítások módosítása