HTML

preset51

preset 51. Ha nem idegen tőled a hangzás.

Címkék

analóg (3) blahh (3) eq (6) füles (1) host (1) kompresszió (4) m/s (1) news (2) poll (1) release (2) shootout (2) sound design (2) technika (5) toolz (4) track (2) tunes (3) voxengo (3) vst (11) waves (4) web (4) Benézek

Timing is money

2008.03.06. 09:24 :: Weldroid

Nnamost. Érzem ezzel most nem leszek népszerűbb, de értsétek meg, meg kell tennem :-)

Ugye a szoftver host-ját mindenki szereti, óvja, félti, ha bárki csúnyát mond rá hát odamegy orrot betörni. Érzékeny témakör na.

Sajnos a napokban eljutottam odáig hogy a jelenlegi host-omban már nem élvezem a zenélést, ilyenkor az ember vagy szünetet tart, vagy keres magának egy más (szoftver) környezetet, ami persze rengeteg próbálgatással, teszteléssel, hasonlókkal jár. Szumma szummárum (ez mekkora akadémikus duma már, érzem ahogy nő a szakállam és vastagodik a szemüvegem tőle), időbeli precízitást vizsgáltam 3 különböző host-nál.

Ugye mindenki hallott már ilyen-olyan fórumokon embereket hőbörögni hogy a "szoftver samplerek nem pontosak", meg "a PC-s host-ok lötyögnek", meg "csak az MPC az, ami atompontos", na most hasonló okoskodás következik, csak amolyan reprodukálható, tudományosnak álcázott tesztek alapján, amilyeneket már megszokhattatok tőlem :-)

Három progger lett vizsgálva, Fruity Studio, Mackie Tracktion 3 és Ableton Live (7.0x). A többit az ismertetett metodológia alapján majd ti megcsináljátok ha érdekel benneteket eléggé ez az egész.

Szóval, a teszthez szükség van egy 44.1 kHz-es, 32 bites hangmintára (lehetne 8 bites is, de lássuk be 2008-at mutat a naptár :-) ami 0.4 másodpercnyi totális csöndet tartalmaz, a második minta kivételével, amit audio editorral felhúzunk majdnem max hangerőig. Gyakorlatilag egy tüske (szebben szólva: impulzus) ami amennyire keskeny (adott mintavételi frekin a lehető legkeskenyebb), annyira nagy energiájú (a spektruma kb. a fehérzajéval megegyező, persze csak arra a nagyon rövid időre). Aki még emlékszik az EQ-s cikkekre, nna ott hasonlóval vizsgáltuk a fázistorzítást.

A teszt első lépése (1) hogy megfogjuk az adott host-ot, csinálunk egy project-et, aminek 60 BPM a tempója (valamint 44.1 kHz a mintavételi frekije) és measure-önként lepakolunk négy darabot ebből a hangmintából egy Audio sávra. Ez lesz arra az adott host-ra vonatkoztatva a baseline (várom az alternatívákat erre a szép nemmagyar szóra). Ha lejátsszuk szép, ütemes kattogást fogunk hallani, aminek az időzítése hangmintára pontos kell hogy legyen, ha lerendereljük egy fájlba. (Az is egyébként, mindhárom hostnál. Azzal a szépséghibával hogy az Ableton Live nemes egyszerűséggel "lenyeli" az első kattanást, kvázi csinál a renderelt audio elején egy fade-in-t. Hogy miért csinál ő ilyet ha senki sem kérte rá rejtély, mindenesetre csinálja. A hülyéje. :-)

Nnade, ugye ez csak a viszonyítási alapunk lesz, a cél ugyanis annak a megállapítása, hogy vajh. a host saját samplerébe betöltve és measure-önként azzal lejátszva ugyanezt a hangmintát vajon a kattogás egybeesik-e a viszonyítási alappal vagy sem (kvázi az adott host-ban az adott sampler valóban "sample accurate"-e or not). Ezt ellenőrizni baromi egyszerű, ugyanis az audio track kattogásával (mint viszonyítási alappal) együtt renderelve (és mixelve) a rendering után kapott audio-ban egy hangszerkesztővel nagyszerűen látszik majd hogy a sampler kattogása egybeesik-e a viszonyítási alappal, és ha nem, akkor vajon állandó-e az eltérés vagy mindig másmennyi.

A hab a tortán végül az lesz, amikor a sampler jelét először valós időben rögzítjük (record) az adott host-tal, majd ezt a rögzített jelet komparáljuk a viszonyítási alaphoz, ezzel ugyanis azt is tudjuk vizsgálni hogy vajon valós időben mennyire sample accurate az adott host az adott samplerrel. Végül, de nem utolsósorban megismételjük mindkét kísérletet a sokat szidott Battery 3 című VSTi-vel is.

Lássuk tehát az eredményeket:


Ableton Live 7

Szegény Live már a viszonyítási alapot is elcseszi, de hajlamosak vagyunk neki megbocsájtani ezegyszer, mindenesetre érdekes ez a fade in dolog. Nem baj, feltételezzük hogy jót akartak vele (még akkor is ha a 7.0-hoz kiadott kézikönyv a rendering-et azonos mintavételi frekin és bitmélységen transzparens műveletnek hazudja...) A "beépített" sampler ez esetben az Impulse lesz.

Impulse, render -> nincs eltérés (ilyenkor mindig a viszonyítási alaphoz értve ennyi a késleltetés)
Impulse, realtime -> 2 mintányi, fix késleltetés
Battery3, render -> nincs eltérés
Battery3, realtime -> 3 mintányi, fix késleltetés

Külön érdekesség hogy Abletonnal valós időben rögzítve MIDI sávot az első measure-nyi anyag időzítése MINDIG elcsúszik, majd 1/32-eddel, tehát mindig a második bar-tól renderelt anyag használható csak. Ilyet szintén egyik más host sem tud, csak a Live, ezúton gratulálunk a készítőknek hogy a 6.xx óta megőrizték a host eme remek tulajdonságát mindenféle bugfixelésre tett kísérlet nélkül.

 

Mackie Tracktion 3

Beépített samplere nemes egyszerűséggel csak "Sampler"néver hallgat. Sajnos valós időben VSTi-t tartalmazó MIDI sávot nem lehet vele, így a tesz ezen fele csupán füllel lett elvégezve, de mint látjuk az is elég volt...

Sampler, render -> nincs eltérés
(Sampler, realtime -> nincs értékelhető adat)
Battery3, render -> nincs eltérés
Battery3, realtime -> óbazmeg. Szóval ez csak füllel ment, de minden 4 kattanásból csak egyet lehetett hallani, a többit egyszerűen "benyelte" a Tracktion, ezzel bebiztosítva magát az utolsó helyre :-)

 

Fruity Studio 7

Beépített sampler a khmm... "Sampler" :-) a MIDI trackeket Edison-nal rögzítettem (mármint a realtime részét)

Sampler, render -> nincs eltérés
Sampler, realtime -> nincs eltérés
Battery3, render -> nincs eltérés
Battery3, realtime -> nincs eltérés

Khmm. Ne feledjük, ez a sokak által játékszernek titulált, Delphi-ben fejlesztett (bár ez a méréseink alapján immár nehezen hihető :-) Fruityloops.

Félve bár, de következtetéseket is levonhatunk:

  • van olyan hogy egy host valós idejű lejátszása pontatlan
  • renderelve nagy valószínűséggel nem futunk bele időzítési problémákba
  • van olyan hogy adott host, adott VSTi-vel sample accurate, de ez nem minden esetben magától értetődő.

5 komment

Címkék: shootout host blahh

A bejegyzés trackback címe:

https://preset51.blog.hu/api/trackback/id/tr59367871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

comp 2008.03.07. 04:33:02

Tudtommal timing hibák halmozottan akkor jelentkeznek ha külső eszközt is beraksz a rendszerbe. Amíg csak szoft/render addig matematikailag lehet pontos.

Weldroid 2008.03.07. 11:45:08

Való igaz! De azt senki sem várná hogy egy színtiszta szoft rendszert is képesek elcseszni, márpedig a Tracktion esetében erősen rezeg a léc :) (Az Live 1-2 mintányi késleltetése nem számottevő, ugye digitális rendszerben visszacsatolás sincs egy mintányi delay nélkül.)

Skoo 2008.06.02. 15:57:56

Bocs, h ide irok, nem talalom a kontakt emailt.
Az index.hu iranyitott ide. Pokoli jo a mixed, nem folytattad azota?

index.hu/tech/mp3/mix290508/

Weldroid 2008.06.02. 19:59:00

Phon jelenleg ha jól emlékszem épp Svájcban teszi kockára az életét, de majd biztos reagál ha visszajött, addig is a nevében kösz :)
süti beállítások módosítása