Bár a technikának egyes vélemények szerint semmi keresnivalója egy producer eszköztárában (eredetileg rádiós trükk vala a beszéddel vezérelt kompresszor beiktatása a zene csatornájára, ezáltal kiküszöbölve azt hogy a DJ által verbálisan közvetített értékek eltemetődjenek a muzsika alá), vegyük észre hogy életünket nagymértékben megkönnyítheti ha két olyan sávot szeretnénk a mixben összebékíteni, melyek egyazon frekvenciatartományt elfoglalva "zavarják egymást" és valamiért éppen egyikből sincs szívünk EQ-val komoly részeket kivágni. (Nem mintha ez a megoldás elvetendő lenne, de néha valóban nem praktikus).
Lássunk egy butácska példát.
Adott egy szőnyeg:
|
valamint egy szelíd akusztikus kick, aka. "lábdob":
|
Nnamost a "mix" ezek teljesen triviális összekeveréséből származik, nem lepődtünk meg, el tudtuk képzelni:
|
Hanem. A következő darab ("mix_sidechain") már bonyolultabb egy picit, itt ugyanis a szőnyegbasszunkon figyel egy kompresszor, aminek a detektor "áramkörét" a kedves kis ládbobra kötöttük, tehát amikor a lábdob eléri a kompresszoron beállított threshold értéket akkor a kompresszor személyesen a szőnyegbasszust húzza le. (A kompresszor időállandói megfelelően kicsik, az attack minimális hogy ahogy befigyel a kick, a lehető leggyorsabban lehúzza a szőnyegbassz a "fejét" a release meg azért kicsit hogy pumpáljon mint az állat és mindenki érezze hogy mennyire fölöslegesen túlzásba lehet vinni ezt a sidechain játékot :-)
|
A buli azonban csak most kezdődik :-)
Ugyanis. Azt ugye beláthatjuk, hogy ennél a sidechain technikánál egyértelműen a lábdob jön ki nyertesen a dologból, a szőnyegünknek azonnal át kell adnia a helyét a "master" buszon ha a dob felszáll. Hogy sose felejtsük el, memorizáljuk is azonnal, mindig az a nyerő aki a kompresszor detektor áramkörét vezérli, és mindig az húzza a rövidebbet, akire a kompresszor rá van aggatva. Tiszta sor.
A baj csak az, hogy szegény szőnyegünk a kick-el fennálló mély tartománybeli konfliktusa miatt kell hogy átadja a helyét, ennél a megközelítésnél viszont a kompresszor a magasait is lehúzza kegyetlenül, ezáltal a szép sztereo szőnyegből egy kvázi mono-ban pumpáló béna valamit csinálunk, ráadásul egy buta mono kick kedvéért. Nem jó ez így.
Megoldás persze van, leírva rém egyszerűnek is tűnik: meg kéne oldani valahogy azt, hogy a szőnyeg főleg mono-ban megszólaló részét lehúzgálja a kompresszor amikor jön a kick (ezáltal levegősebbé téve a mixet), a sztereo hatást biztosító feléhez meg hozzá se nyúljon. Lehet már sejteni hová fogunk kilyukadni.
Egy sztereo sávot kétféleképpen (sőt, sokféleképpen, de beleőrülni nem akarunk, jelen irományban ezért maradunk a kettőnél) lehet tárolni/feldolgozni: jobb (R) és bal (L) csatornára különbontva (ez ugye a triviális megoldás), illetve a jobb és baloldal különbségére (S) és összegére (M) különbontva.
Mindkét kódolás két darab azonos sávszélességű csatornát igényel, és az egyik reprezentáció bármikor és veszteségmentesen (valamint roppant egyszerűen) átváltható a másikba.
M = (L + R)/2 (M avagy 'mid': ez az eredeti sztereo anyag "mono" részét fogja tárolni)
S = (L - R)/2 (S avagy 'side': a jobb és bal oldal különbsége, az anyag "térhatást biztosító" információját tartalmazza)
Visszafelé:
L = M + S
R = M - S
(le lehet vezetni papíron, ki kell hogy jöjjön)
Ugye alaphelyzetben a szőnyegünket (L,R) formátumban kompresszáltuk, külön a jobb és külön a baloldalt. (A kompresszor úgy volt beállítva, hogy az egyik csatorna kompressziója a másik csatornára semmiféle kölcsönhatással ne legyen, ez többnyire a kompresszor "stereo link" paraméterével konfigurálható). Ha a kompresszor bemenetén, sőt bemenetein az (L,R) jelet átváltjuk (M,S)-be, akkor onnantól a kompresszor a szőnyeg mono (M) részét, és a térhatást biztosító különbségi (S) részét fogja külön kezelni. Bemenetein-t írtam, mert nem csak a a szőnyeget kell átváltani (M,S)-be, de a kompresszort vezértlő dobot is. És mivel a lábdobunk teljesen mono, az S csatornáján baromi nagy csönd figyel majd ((L-R)=0), ami így nem is vezérli sehogyan a szőnyeg S csatornáját, ezáltal békénhagyva annak térhatását. A dob (M,S)-re átváltás után teljes egészében az M csatornán jelenik meg, ami viszont a kellő pillanatokban lehúzza majd a szőnyeg M csatornájának hangerejét.
|
Persze, mivel a kompresszor kimenetén (M,S) formátum jelenik meg, ezt még vissza kell alakítanunk (L,R) alakba, hogy a hangszóróinkon ne valami orbitális hülyeséget halljunk vissza, ez ebben az esetben megtörtént :-)
[M/S konvertálásra egyébként tökéletes és ingyenes megoldást biztosít a Voxengo MSED.
Használata triviális, (L,R) -> (M,S) konverzióhoz az alábbi képen látható "inline" helyett "encode", visszaalakításhoz "decode" üzemmódot kell kiválasztani.]
Minden világos?
:-)