HTML

preset51

preset 51. Ha nem idegen tőled a hangzás.

Címkék

analóg (3) blahh (3) eq (6) füles (1) host (1) kompresszió (4) m/s (1) news (2) poll (1) release (2) shootout (2) sound design (2) technika (5) toolz (4) track (2) tunes (3) voxengo (3) vst (11) waves (4) web (4) Benézek

M/S sidechain!?!?

2008.02.16. 11:43 :: Weldroid

Tessék. Ez most nagy sláger, és végre tart ott a világ, hogy a sequencer-ek döntő többségében (kiválképp az 50 eurós kategóriában, lásd Temper, Reaper, Energy-XT) bátran lehet a pluginek ki és bemeneteit route-olni, ki hová szeretné. Ez persze lehetőséget nyújt ama - egyébként szakállas - trükk alkalmazására, amikor példuál a kick-el vezérelt kompresszor a túlontúl vastag basszus avagy szőnyeg jelét "húzza le". (Ezesetben ugyanis a kompresszornak két független sztereo bemenete kell hogy legyen, amire a megfelelő sávok jelét el kell hogy tudjuk juttatni valahogy. Routing nélkül no chance :-)

Bár a technikának egyes vélemények szerint semmi keresnivalója egy producer eszköztárában (eredetileg rádiós trükk vala a beszéddel vezérelt kompresszor beiktatása a zene csatornájára, ezáltal kiküszöbölve azt hogy a DJ által verbálisan közvetített értékek eltemetődjenek a muzsika alá), vegyük észre hogy életünket nagymértékben megkönnyítheti ha két olyan sávot szeretnénk a mixben összebékíteni, melyek egyazon frekvenciatartományt elfoglalva "zavarják egymást" és valamiért éppen egyikből sincs szívünk  EQ-val komoly részeket kivágni. (Nem mintha ez a megoldás elvetendő lenne, de néha valóban nem praktikus).

Lássunk egy butácska példát.

Adott egy szőnyeg:
Get this widget | Track details | eSnips Social DNA
 mely jó vastagon benne ül a mély tartományban (micsoda értelmetlen képzavar ez :-)  a továbbiakban egyszerűen csak "szőnyegbassz"....

valamint egy szelíd akusztikus kick, aka. "lábdob":
Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


Nnamost a "mix" ezek teljesen triviális összekeveréséből származik, nem lepődtünk meg, el tudtuk képzelni:

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Hanem. A következő darab ("mix_sidechain") már bonyolultabb egy picit, itt ugyanis a szőnyegbasszunkon figyel egy kompresszor, aminek a detektor "áramkörét" a kedves kis ládbobra kötöttük, tehát amikor a lábdob eléri a kompresszoron beállított threshold értéket akkor a kompresszor személyesen a szőnyegbasszust húzza le. (A kompresszor időállandói megfelelően kicsik, az attack minimális hogy ahogy befigyel a kick, a lehető leggyorsabban lehúzza a szőnyegbassz a "fejét" a release meg azért kicsit hogy pumpáljon mint az állat és mindenki érezze hogy mennyire fölöslegesen túlzásba lehet vinni ezt a sidechain játékot :-)
Get this widget | Track details | eSnips Social DNA


A buli azonban csak most kezdődik :-)

Ugyanis. Azt ugye beláthatjuk, hogy ennél a sidechain technikánál egyértelműen a lábdob jön ki nyertesen a dologból, a szőnyegünknek azonnal át kell adnia a helyét a "master" buszon ha a dob felszáll. Hogy sose felejtsük el, memorizáljuk is azonnal, mindig az a nyerő aki a kompresszor detektor áramkörét vezérli, és mindig az húzza a rövidebbet, akire a kompresszor rá van aggatva. Tiszta sor.

A baj csak az, hogy szegény szőnyegünk a kick-el fennálló mély tartománybeli konfliktusa miatt kell hogy átadja a helyét, ennél a megközelítésnél viszont a kompresszor a magasait is lehúzza kegyetlenül, ezáltal a szép sztereo szőnyegből egy kvázi mono-ban pumpáló béna valamit csinálunk, ráadásul egy buta mono kick kedvéért. Nem jó ez így.

Megoldás persze van, leírva rém egyszerűnek is tűnik: meg kéne oldani valahogy azt, hogy a szőnyeg főleg mono-ban megszólaló részét lehúzgálja a kompresszor amikor jön a kick (ezáltal levegősebbé téve a mixet), a sztereo hatást biztosító feléhez meg hozzá se nyúljon. Lehet már sejteni hová fogunk kilyukadni.

Egy sztereo sávot kétféleképpen (sőt, sokféleképpen, de beleőrülni nem akarunk, jelen irományban ezért maradunk a kettőnél) lehet tárolni/feldolgozni: jobb (R) és bal (L) csatornára különbontva (ez ugye a triviális megoldás), illetve a jobb és baloldal különbségére (S) és összegére (M) különbontva.

Mindkét kódolás két darab azonos sávszélességű csatornát igényel, és az egyik reprezentáció bármikor és veszteségmentesen (valamint roppant egyszerűen) átváltható a másikba.

M = (L + R)/2  (M avagy 'mid': ez az eredeti sztereo anyag "mono" részét fogja tárolni)
S = (L - R)/2   (S avagy 'side': a jobb és bal oldal különbsége, az anyag "térhatást biztosító" információját tartalmazza)

Visszafelé:

L = M + S
R = M - S

(le lehet vezetni papíron, ki kell hogy jöjjön)

Ugye alaphelyzetben a szőnyegünket (L,R) formátumban kompresszáltuk, külön a jobb és külön a baloldalt. (A kompresszor úgy volt beállítva, hogy az egyik csatorna kompressziója a másik csatornára semmiféle kölcsönhatással ne legyen, ez többnyire a kompresszor "stereo link" paraméterével konfigurálható). Ha a kompresszor bemenetén, sőt bemenetein az (L,R) jelet átváltjuk (M,S)-be, akkor onnantól a kompresszor a szőnyeg mono (M) részét, és a térhatást biztosító különbségi (S) részét fogja külön kezelni. Bemenetein-t írtam, mert nem csak a a szőnyeget kell átváltani (M,S)-be, de a kompresszort vezértlő dobot is. És mivel a lábdobunk teljesen mono, az S csatornáján baromi nagy csönd figyel majd ((L-R)=0), ami így nem is vezérli sehogyan a szőnyeg S csatornáját, ezáltal békénhagyva annak térhatását. A dob (M,S)-re átváltás után teljes egészében az M csatornán jelenik meg, ami viszont a kellő pillanatokban lehúzza majd a szőnyeg M csatornájának hangerejét.

Get this widget | Track details | eSnips Social DNA

Persze, mivel a kompresszor kimenetén (M,S) formátum jelenik meg, ezt még vissza kell alakítanunk (L,R) alakba, hogy a hangszóróinkon ne valami orbitális hülyeséget halljunk vissza, ez ebben az esetben megtörtént :-)

[M/S konvertálásra egyébként tökéletes és ingyenes megoldást biztosít a Voxengo MSED.
Használata triviális, (L,R) -> (M,S) konverzióhoz az alábbi képen látható "inline" helyett "encode", visszaalakításhoz "decode" üzemmódot kell kiválasztani.]


Minden világos?
:-)

4 komment

Címkék: technika toolz kompresszió m/s

A bejegyzés trackback címe:

https://preset51.blog.hu/api/trackback/id/tr82341379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bjmatt 2008.02.17. 21:46:06

"semmi keresnivalója egy producer eszköztárában"

Kivéve ha lennének néha önálló gondolatai az egyes véleményeknek. Na jó, ilyen nem szokott előfordulni. A többiek viszont zenélnek és néha eltérhetnek a Nagy Hangmérnök Akarok Lenni Elméletben Bibliától. :)

Régen Logicban meg csak aux-okon keresztül lehetett megcsinálni a sidechainelést, lélegzetelállító volt a +8 sávval agyonbarmolt emnviroment egy sztereo pad duckolása miatt. De pumpatechno-ra akkor is volt igény, meg kellett csinálni.

dns · http://www.dnsdobai.com 2008.02.18. 19:27:52

Kár,hogy itt nem lehet pontot adni.
Mer most biztos adnék vagy tízet.

Joniz · http://www.myspace.com/cogitamusic 2008.06.12. 14:56:44

Azt magyarázza már el valaki, hogy a side-chain kompitól miért válna már a stereo jel mono-vá???

"A baj csak az, hogy szegény szőnyegünk a kick-el fennálló mély tartománybeli konfliktusa miatt kell hogy átadja a helyét, ennél a megközelítésnél viszont a kompresszor a magasait is lehúzza kegyetlenül, ezáltal a szép sztereo szőnyegből egy kvázi mono-ban pumpáló béna valamit csinálunk, ráadásul egy buta mono kick kedvéért."

Weldroid 2008.06.12. 15:10:33

Nem ez van odairva :) Nem lesz mono, csak több térérzet vész el belőle, mert azt az információt is befolyásolja, ami a térérzetet adja, viszont a kick-nek "nincs útban" (aminek ugye nem nagyon van S komponense, csak M).
süti beállítások módosítása