Ott hagytuk abba, hogy szegény api550b plugin komoly hátránnyal indul, tekintve hogy a GUI bizony nem sikerült tökéletesre és az általa nyújtott funkcionalitás is meglehetősen alulról karcolja a 2007-ben elvárható minimumot.
Persze kit érdekel mindez, ha a Waves itt és most tényleg a legendát tette le az asztalra, egy átlagos EQ-nál alig több (processzoridőt) fogyasztó DSP kód formájában? Az első és legfontosabb kérdésre, mégpedig a "hogyan szól"-ra a rendkívül gyors és egyértelmű válasz az, hogy meglepően nyíltan, pici agresszív éllel, de kifejezetten szépen. A megszokott transzparens digitális EQ hangzásnál egy egészen picivel nyújt többet, de az kifejezetten izgalmas is tud lenni. (És közben ott belül a csalódottság érzése is kezd növögetni, elvégre mennyivel nagyobb lenne az élvezet ha ezeket a kapcsolókat szépen folyamatosan lehetne tekergetni... a Waves mindenesetre úgy gondolta hogy az API-nak volt igaza a "kevesebb több" elvével, így marad a kapcsolgatás, ami egyébként nagyságrendekkel egyszerűbb egy külső kontrollerrel, vezérelve. Én meg majd csak megnyugszom végre :)
Egy EQ karakterét jó esetben két dolog adja, egyészt a frekvenciamenete (a peak és shelv filterek "alakján" elég sok múlik), de nem lebecsülendő az eszköz fázistorzítása sem (ez utóbbi az az érdekes jelenség, amikor a frekvencia függvényében más és más késleltetést szenvednek el a különböző frekvenciaösszetevők). Persze analóg, diszkrét vagy elektroncsöves berendezéseknél találkozhatunk egyéb nemlineáris torzításokkal, valamint némi zajjal is, ez utóbbit már az SSL4000 csomagban is serényen modellezték a Waves mérnökei. Meglátjuk.
A frekvenciamenet vizsgálatához szükségünk lesz majd egy vizsgáló jelre, ami jelen esetben egy, az idő függvényében folyamatosan emelkedő frekvenciájú szinuszos jel, avagy csúnya idegen szóval sweep lészen. :)
(pl. ez egy 8 másodperces sztereo sweep 44100 Hz-en mintavételezve)
Mielőtt a sweep-el tesztelnénk beállítjuk a plugint a mellékelt ábrán látható módon (meglhetősen konzervatív beálítás).
(Utóbbi spektrogram egy közönséges fehérzaj api550b által szűrt és békénhagyott (bypass) változatának egymásravetítésével készült, csak úgy a szemléltetés kedvéért).
Ha ez megvan, előhúzzuk a sweep-et a cilinderből és készítünk róla a kedvenc spektrum analizátorunkkal (nálam Adobe Audition, de egy kutyaközönséges Audacity is tökéletesen megfelel) egy spektrogramot 512 mintányi ablakmérettel, majd a sweep-et keresztülküldjük az api550b-n és ezt is leanalizáljuk.
Ha ügyesek voltunk (magától értetődő :-) valami ehez hasonlót fogunk kapni:
(eredeti méretben, felül az eredeti, alul az EQ-zott)
Vigyázat, ha valósidejű környezetben játszadozunk akkor jobb ha nem, vagy csak ultra halkan hallgatózunk, egy efféle sweep komolyan idegesítő tud lenni, sőt rossz esetben a hangfalaink bánhatják a tesztet...
Amit a fehérzajos ábránkon nem láttunk az egyből szembeötlő, az EQ-zott sweep-en az eredeti vizsgáló jelünk markáns narancssárgája fölött két felharmonikus is megjelenik, ami nyilvánvalóanaz eredeti diszkrét elemekből épített eszköz nemlinearitását hivatott emulálni. Annál kellemetlenebb meglepetés, hogy bizony eme felharmonikusok ahogy túllépik a 44100 Hz mintavételezési frekvencia (fs) által leképezhető maximális 22050 Hz-et csúnyán "visszaverődnek" a hallható tartományba. Ez utóbbi az a korántsem kívánatos "aliasing", amivel viszont az eredeti berendezés garantáltan nem rendelkezik.
Mj: aliasing többnyire mindig van, ha egy DSP az fs/2 frekvenciánál (esetünkben 22050 Hz) nagyobb frekvenciájú összetevőt generál, szerencsétlen frekvenciatermék nem képes az fs/2-nél nagyobb frekvencián manifesztálódni, így - jobb híján - a leképezhető (0-22050 Hz) tartományban jelenik meg, amivel csak az a baj hogy ez emberi füllel meglehetősen csúnya torzításként jelentkezik. Ezt a szörnyűséget többnyire csak magasabb fs megválasztásával lehet kiküszöbölni (ez a gyakorlatban általában azt jelenti hogy a DSP "belül" magasabb fs-el kalkulál, ami persze kb. kétszer annyi processzoridőt emészt fel). Az alternatív megoldás (amit jelen esetbena Waves fejlesztői is választottak) hogy nem törődünk az aliassal, örülünk hogy a plugin relatíve kevés erőforrást emészt és reménykedünk hogy az embereknek nem tűnik fel a torzítás.
Ha vetünk még egy pillantást a spektrogram kinagyítható változatára, megfigyelhetjük a plugin által hozzákevert zajt is, ami természetesen csak az illusztráció kedvéért lett kiemelve (photoshop->auto contrast).
Ezek után persze mindenki eldöntheti maga, hogy kér-e az aliasból (illetve a Waves API pluginjeiből :-) vagy sem, más, jó minőségű EQ pluginek többsége egyébként semmiféle felharmonikust nem generál, viszont cserébe alias sincs.
Legközelebb az 550b fáziskarakterisztikáját vizsgáljuk, addig is jó EQ-zást kívánok mindenkinek! :)